Här kommer steg-för-steg instruktioner kring hur man kan låta elever i grundskolan prova på programmering.
Innan man kör igång kan det vara bra att diskutera vad programmering är och vad det används till.
Innan vi börjar
Python. Programmeringsspråket vi kommer använda heter Python. Python är ett populärt språk som går fortare att lära sig än många andra programmeringsspråk. Instagram, Spotify och Netflix är alla till stor del skrivna i Python (du hittar fler exempel här).
Eleverna. Eleverna kan göra denna uppgift individuellt eller i grupper om 2 – 4. Det går att programmera med dator eller Ipad – det underlättar om det finns ett ordentligt tangentbord att skriva med.
Repl.it. Vi kommer programmera på en webbsida som heter repl.it. Repl.it körs i webbläsaren. Det innebär att vi inte behöver installera några program på datorn/läsplattan – allt vi behöver finns på nätet. För att spara sitt arbete så krävs det att man skapar ett användarkonto på Repl.it (det kostar inget). På Repl.it kan man koda utan användarkonto, men då sparas inte arbetet. Elever som vill kan använda repl.it hemma.
Då börjar vi!
( Nedan kodar vi utan att skapa ett konto – arbetet kommer inte sparas! )
1) Skapa en ny ”repl”
Gå till www.repl.it och klicka på Start Coding. I listan där det står Language, välj Python. och klicka sedan på Create repl. (kuriosa: repl står för Read-Eval-Print-Loop, mer info finns på Wikipedia)
Nu borde det se ut så här:
Fint! Nu är vi redo att börja koda.
2) Skriv ett (pyttelitet!) program
Vi börjar med att skriva ett minimalt Python-program och provar att köra det. Programmet består av en enda rad. Programmet kommer att skriva ut text. Texten dyker upp på den svarta rutan till höger.
För visuellt stöd för eleverna kan ni ladda hem och skriva ut denna pdf som eleverna kan ha bredvid sig.
I rutan i mitten, skriv in följande text
print("Det här är mitt första program!")
Klicka på Run för att köra programmet. Det borde nu se ut så här:
print(”…”) gör så att det som står innanför citationstecknena dyker upp på skärmen.
3) Ett ”Vad heter du?”-program
Nu kan vi skriva ett lite större program. Som visuellt stöd kan eleverna använda sig av denna pdf.
Ändra koden så att det istället står:
print("Hej! Vad heter du?")
När du skrivit in texten, klicka på Run. Då borde det synas ”Hej! Vad heter du?” i den svarta rutan.
Nu vill vi kunna skriva in vad vi heter. Vi gör det genom att lägga till en rad:
print("Hej! Vad heter du?")
mitt_namn = input("Jag heter ")
Testa nu att klicka på Run för att köra programmet på nytt.
Det dyker upp en ny rad där det (i den svarta rutan) går att skriva in vad man heter.
När vi skriver in vårt namn (i den svarta textrutan) och trycker på Enter så händer dock inget mer (än), utan programmet avslutas. Nu vill vi att programmet ska svara oss med ”Hej <namnet vi angav>”.
Då får vi lägga till en ny rad i textrutan:
print("Hej! Vad heter du?")
mitt_namn = input("Jag heter ")
print(f"Hej {mitt_namn}!")
När man klickar på Run och skriver in sitt namn (i den svarta rutan) ser det ut så här:
Nu har vi skrivit ett program som frågar vad vi heter och svarar med ”Hej <mitt namn>!”.
Nu är vi klara.
Sammanfattning
Det här var ett första enkelt Python-program, bestående av tre rader kod.
Rad för rad:
Rad 1: Programmet säger ”Hej! Vad heter du?”
Rad 2: Programmet säger ”Jag heter” och låter oss sedan skriva vårt namn. Namnet sparas i mitt_namn.
Rad 3: Programmet säger ”Hej (mitt_namn)!”.
I nästa lektion skriver vi ett program som frågar var vi bor och reagerar olika beroende på vad vi ger för svar.